Zo leer je kinderen lezen en spellen

Inleiding Methodiek Uitgaven zlkls Cursus_training Contact
 
Home
 
Artikelen
 
Onderzoek
 
Video's klankzuiver
 
Video's niet-klankzuiver
 
Video DIK lezen
 
Foto's
 
Downloads
 
Staal + webinars
 
Tjipcast
 
Cito spelling
 
Scholingspartners
 
 
  Volg zlkls op Facebook   Volg zlkls op Facebook
 
  Contact met José Schraven  
 
 
 
Artikelen
 
  Onderstaande artikelen kunt u openen met Acrobat Reader.
Verschenen najaar 2024 in: Tijdschrift Juf & Meester:
Interview met José Schraven.
Vraag het magazine gratis aan, registreer je hier.
Peters, L. (2022)
In: Tijdschrift Beter begeleiden (LBBO), 2024- mei :Inhoudelijke vakdidactiek is cruciaal.' Interview met José Schraven.
Kossen, E. (2022)
In: De Telegraaf, 22 juli 2022 Van leuke filmpjes leer je niet lezen
Schraven, J.L.M. (2021)
In: Malmberg, Onderwijs van Morgen, april 2021 Klik hier of ga naar
www.onderwijsvanmorgen.nl/ovm/zo-belangrijk-is-goed-technisch-leesonderwijs/
Broekstra, G.
In: Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2019, p. 26-29 De kracht van goed schrijfonderwijs..
Modderman, M.: Ook in de nieuwe leesmap technisch lezen voor goep 4 en 5 zit de kracht in de instructie.
In: Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2018-4, p. 29-31 Interview José Schraven in Tijdschrift RT sept. 2018.
Bosman, A.M.T. & Schraven, J.L.M. (2017)
In: E. Segers, P. van den Broek (Eds.), Developmental perspectives in written language and literacy: In honor of Ludo Verhoeven (pp. 277-293). Amsterdam, the Netherlands: John Benjamins 'How to teach children reading and spelling'.
v.d. Meulen, J. en P. Bregman
In: Tijdschrift Basisschoolmanagement (BSM), 2017, 22-23 'Kwaliteit instructie bepalend voor lees- en spellingsonderwijs (2017)'.
van Westerloo, A.: Interview met Kees Vernooy (2017)
'In principe kan elk kind leren lezen'. In: Tijdschrift Balans Magazine 2017, 12-15
Kirschner, Paul A., Richard E. Clark en John Sweller (2012)
Helemaal uitleggen of zelf laten ontdekken.
Schmeier, M. (nov 2011) Het Schraven-effect.
Bosman A.M.T. en J.L.M. Schraven (2011)   Groep 3 ontwikkeling voor en na invoering ZLKLS.
Schraven, J.L.M (2011) Zo leer je kinderen (lezen en) spellen. In: Tijdschrift Taal 3, 58-60.
Woudstra, M. (2010, Almere): Wat is het onderscheidende van de methodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'.
Bosman, A.M.T. (2009): 'Gerichte instructie in lezen en spellen voorkomt lees- en spellingproblemen bij (vrijwel) alle leerlingen op 'Het Kofschip'. (Niet gepubliceerd)
Lankhorst W.B., A.M.T. Bosman en R. Didden: Het effect van twee instructiemethoden op lees- en spellingvaardigheden bij kinderenmet een lichte tot matige verstandelijke beperking.
Schraven,J.L.M. (2008): 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'. In: Veerkracht (pabo Zwolle) 6/1,10-13
Bosman,A.M. T. (dec 2008): Oratie. In: Tijdschrift voor Orthopedagogiek.
Bosman,A.M. T. Over onderzoek Zo leer je kinderen lezen en spellen.
Bosman, A.M.T., Schraven J.L.M.: Lezen en spellen. Zo leer je kinderen lezen en spellen. In: Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2008, p.26-29.
Bos, B: Oefenen in de klas, zonder toeters of bellen. A.Bosman pleit voor gerichte instructie. In: Didaktief, 2008, febr-mrt, p.4-7.
Bosman, A.M.T., Schraven J.L.M.: Tips voor de praktijk. Zo leer je kinderen lezen en spellen in groep 3. In: Toonspeziaal, 2007, dec. p.21-24.
Amsman , A: Lage leukfactor, verbluffend succes. Stentor, regio Zwolle 2007 dec.
Bosman, A.M.T.: Zo leer je kinderen lezen en spellen. In: Tijdschrift voor Orthopedagagiek, 2007, 451-465.
Lankhorst W.: Samenvatting van de scriptie over ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’.
Schraven, J.L.M.: Klankbewust leren lezen. In: Praxisbulletin 7, mrt
  2004,p.8-11.
Schraven, J.L.M.: Instructie werkt! 1. In: Praxisbulletin 7, mrt 2003.
  p.30-34.
Schraven, J.L.M.: Instructie werkt! 2. In: Praxisbulletin 8, apr 2003.
  p.13-17.
Schraven, J.L.M.: Leestoetsen en het doorleesniveau. In: Praxisbulletin 4.
  dec 2003,p.32-34.
Schraven, J.L.M.: Gerichte instructie geeft betere resultaten bij lezen en spellen. In Tijdschrift Zorg Primair,1, 2000,p.1-6
 

 
Schraven,J.L.M.: Zo leer je kinderen lezen en spellen.
  TGM,Zutphen,2011.
Smits,M.C.: Twee vliegen in één klap. Schrijven én lezen in groep 3.
  In: JSW,1999,p.36-40.
Schraven,J.L.M.,Smits,M.C.: Zelfstudiepakket bij 'Zo leer je kinderen
  lezen en spellen'. Schraven-Smits,Zutphen,1996.
Schraven,J.L.M.,Luit,J.E.H.van: Technisch lezen. In: J.E.H. van Luit;
  Meijer (red.) Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand.
  A. Intro, Baarn 1995.
Schraven,J.L.M.: Aanvankelijk lezen en spellen. Een preventieve aanpak.
  in een OVG-school. In:School en begeleiding,1994, p.40-43.
Schraven,J.L.M.: Kernonderdelen bij het aanvankelijk lezen en spellen.
  In: Tijdschrift Speciaal Onderwijs 66,1993,p.290-295.
Schraven,J.,F.Robijns en L.Ditters: Leren spellen met Woordspel.
  OAC.- Zwolle, 1993.
 

 
Sociale vaardigheden:
Stel je voor. Werkboek sociale vaardigheden.
  J.L.M. Schraven, Spondi, Didam, 1999.
 

Praktijkrichtingen:
Stapsgewijs werken met modules.
  Onder red. van JLM Schraven, Spondi, Didam,2001.
 
  • schoonmaak
  • catering 1,2
  •  
  • hout
  • textiel naaien / wasverzorging
  •  
  • metaal
  • groene ruimte 1,2
  •  
  • repro
  •  
      Voor bestellingen en informatie:
      Stichting Spondi:
    Postbus 90, 6940 BB Didam.
    Telefoon/fax: 0316-227585
      Website: www.spondi.nl
    Schraven, J.L.M. L.Ario: Van VSO-mlk naar Praktijkschool.
      In: Speciaal Onderwijs, 1999,p.5-10.