‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’, een gestructureerde methodiek voor lees- en spellinginstructie van klankzuivere woorden is ook effectief voor kinderen met een lichte tot matige verstandelijke beperking.
Deze scriptie is geschreven in het kader van haar afstuderen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, vakgroep Leren en Ontwikkeling (maart 2007).
In dit onderzoek is nagegaan of leerlingen met een lichte tot matige verstandelijke beperking meer profiteren van een gestructureerde en preventieve instructiemethodiek voor het lezen en spellen van klankzuivere woorden dan de huidige methodiek die werd gebruikt. Aan het onderzoek deden 29 leerlingen mee, afkomstig van twee scholen voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen, die allen een lichte tot matige verstandelijke beperking hadden en niet in staat waren tot het lezen van woorden. De leerlingen van de ene school kregen gedurende drie maanden dagelijks leesonderwijs via de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ (Schraven) en de leerlingen van de andere school via de methodiek ‘Lezen moet je doen’
(De Wit). Beide groepen werden onderworpen aan een voor- en nameting met daarin toetsen voor leesvoorwaarden en toetsen voor lezen en spellen. Dit onderzoek heeft laten zien dat leerlingen die les kregen volgens de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ meer vooruitgang hebben laten zien op de deelvaardigheden Auditieve Analyse en Letters Benoemen en dat zij in staat waren gemiddeld meer woorden te lezen en spellen dan leerlingen die les kregen volgens de methodiek ‘Lezen moet je doen’. Geconcludeerd kan worden dat de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ een effectieve en preventieve instructiemethodiek is voor het lezen en spellen van klankzuivere woorden voor leerlingen met een lichte tot matige verstandelijke beperking.
Vooruitlopend op een ander onderzoek was er nog een derde onderzoeksgroep. Achteraf bleek deze groep al veel langer lees-spellinginstructie gehad te hebben. Deze groep is daarom niet meegenomen in bovenstaand onderzoek. In plaats van drie maanden, hadden deze leerlingen al drie tot vier jaar lees-onderwijs gevolgd volgens de methodiek ‘Lezen moet je doen’. Uit de resultaten van deze groep leerlingen bleek dat zij gemiddeld even succesvol waren op de leesvoorwaardentoetsen en lees- en spellingtoetsen als de ZLKLS-groep.
Hieruit kan geconcludeerd worden dat de kinderen uit de ZLKLS-groep, die drie maanden leesonderwijs volgens de methodiek van Schraven hebben gehad, evenveel geleerd hadden als deze groep die al drie tot vier jaar in aanraking is geweest met ‘Lezen moet je doen’. De methodiek van Schraven blijkt efficiënt en laat kinderen sneller een hoger niveau van lees- en spellingvaardigheid bereiken.