Zo leer je kinderen lezen en spellen

Inleiding Methodiek Uitgaven zlkls Cursus_training Contact
 
Home
 
Artikelen
 
Onderzoek
 
Video's klankzuiver
 
Video's niet-klankzuiver
 
Video DIK lezen
 
Foto's
 
Downloads
 
Staal + webinars
 
Tjipcast
 
Cito spelling
 
Scholingspartners
 
 
  Volg zlkls op Facebook   Volg zlkls op Facebook
 
  Contact met José Schraven  
 
 
 
Doelgroep
 
Leerkrachten van basis- en speciaalonderwijs
Remedial teachers, interne begeleiders, taalcoördinatoren, ambulant begeleiders etc.
Orthopedagogen, dyslexiespecialisten, dyslexiebehandelaars
Het materiaal kan gebruikt worden op PABO’s, opleidingen remedial teacher en andere nascholingscursussen
Daarnaast zijn de videobeelden op de website verhelderend en informatief voor onderwijsprofessionals en ouders.
 
 
Uitgangspunten
 
De methodiek kan bij elke methode gebruikt worden.
Heldere, eenduidige, stapsgewijze instructie bij elk onderdeel om falen te voorkomen. De instructie werkt dan preventief. Daarna volgen inoefening en gerichte feedback. Op deze manier ervaren de kinderen succes, wat een belangrijke motivatie is om plezier in het leren te hebben en te houden.
De aanpak is groepsgewijs. Alle kinderen zijn op de hoogte van de basisinformatie.
Differentiatie vindt binnen elk kernonderdeel plaats naar moeilijkheid, meer of minder visuele of motorische ondersteuning (adaptief).
Spelling krijgt vanaf het begin evenveel aandacht als lezen. Het leren schrijven van woorden vraagt eigen instructie- en oefenmomenten.
Bestaande methodes worden omgezet naar een klanksynthese aanpak.
In de niet-klankzuivere periode worden de woorden geordend op overeenkomstige lees-schrijfwijze met daaraan gekoppeld een regel of denkwijze.
Ordening als denkkader zodat kinderen leren waarom woorden zo gelezen of geschreven moeten worden.
Multisensorieel: het visuele, motorische en auditieve kanaal wordt zoveel mogelijk ingeschakeld.