Het materiaal kan gebruikt worden op PABO’s, opleidingen remedial teacher en andere nascholingscursussen
Daarnaast zijn de videobeelden op de website verhelderend en informatief voor onderwijsprofessionals en ouders.
Uitgangspunten
De methodiek kan bij elke methode gebruikt worden.
Heldere, eenduidige, stapsgewijze instructie bij elk onderdeel om falen te voorkomen. De instructie werkt dan preventief.
Daarna volgen inoefening en gerichte feedback. Op deze manier ervaren de kinderen succes, wat een belangrijke motivatie is
om plezier in het leren te hebben en te houden.
De aanpak is groepsgewijs. Alle kinderen zijn op de hoogte van de basisinformatie.
Differentiatie vindt binnen elk kernonderdeel plaats naar moeilijkheid, meer of minder visuele of motorische ondersteuning (adaptief).
Spelling krijgt vanaf het begin evenveel aandacht als lezen. Het leren schrijven van woorden vraagt eigen instructie- en oefenmomenten.
Bestaande methodes worden omgezet naar een klanksynthese aanpak.
In de niet-klankzuivere periode worden de woorden geordend op overeenkomstige lees-schrijfwijze
met daaraan gekoppeld een regel of denkwijze.
Ordening als denkkader zodat kinderen leren waarom woorden zo gelezen of geschreven moeten worden.
Multisensorieel: het visuele, motorische en auditieve kanaal wordt zoveel mogelijk ingeschakeld.