De tweetekenklanken worden in
veel methodes aan het einde van de klankzuivere periode aangeleerd.
Deze krijgen dan eigenlijk maar een korte tijd expliciete aandacht
terwijl ze moeilijk zijn.
Dus expliciet blijven oefenen in de niet-klankzuivere periode
is erg zinvol. Bij het lezen door ze elke dag even allemaal
te flitsen. Bij de spelling nog het gebaar maken met de handen
- de kinderen leren afkijken van hun handen en dan opschrijven
is bij de dagelijkse dicteetjes nog heel zinvol.
Woordrijtjes
Woorden van verschillende
categorieën op het bord noteren en de hele week laten
staan. Zo kan men met de groep hardop de strategie bij het
lezen goed oefenen. Met een zwakkere leerling is hiermee op
een ander moment snel te herhalen en extra te oefenen. Dat
kunnen ook twee leerlingen samen zijn.
Altijd een rijtje met moeilijke klankzuivere woorden
noteren om deze woorden extra te blijven oefenen.
Ook woorden van het thema (in dit geval lente) kunnen opgeschreven
worden. Samen bedacht met de kinderen heeft nog extra waarde.
Kunnen steeds aangevuld worden.